Test av nya Starboard UCS Wing
Testrapport Starboard foils Glider Pro 710 ucs dat 20241211 av Stefan Haberl
Provseglade denna foil på Torö förra veckan
Jämför mot Armstrong ha680 med 180 speed tail, 60 fuse och 79,5cm carbon mast. Denna setup har många likheter med glider pro 710. Fuselaget är lika långt ungefär och Starboard masten ca 82cm, en bra allround längd. Fram och bakvinge ungeför samma yta som ha680/180 fast Starboard framvingen lite mer high aspect och staben har uppsvängda vingspetsar som jag tror bidrar till lite mer stabilitet. Armstrong masten jag är inkörd på har en 1,5 graders inbyggd rake (vinkel bakåt) så använde den i kittet medföljande 1,5 graders mastkilen/plattan för att få liknande känsla.
På land:
Foilvingar och delar i aluminium har en mycket hög finish och bra passform. M6 skruvar rakt igenom så samma torxnyckel till alla skruv vilket underlättar montering. Aluminium masten gör setupen tyngre men vill man uppgradera till carbon finns den möjligheten. Infästningen mellan fuselage och mast är mycket vridstyv. Om jag håller fast brädan och försöker bända/vrida framvingen så flexar den ingenting utan är helt stum vilket är ovanligt.
På vatten:
Förhållanden: små vågor på Torö:Övrig utrustning: 48L Armstrong bräda, 4,3m Ozone Flow
Likt Armstrong ha680 lyfter den upp på foil väldigt lätt och stallfarten är låg trots en relativt liten yta på framvingen. Svängar rail to rail är inga problem på vågen, i tacks, gippar och 360. För mer avancerade svängar och manövrar så hade jag önskat en storlek mindre stab motsvarande Armstrongs dart 140 men är ju individuellt vad man gillar och tror denna foil passar även medelgoda vingare som t ex kan gippa men lär sig tacks.
Höjdtagningen är som väntat bra och är säkert snabb men då det va vågor så testade jag inte pressa max fart utan körde mest med vingen i depower på vågen, kryssade ut och övade manövrar i relativt låga farter. 710cm2 låter lite men dessa nya generationens framvingar är så mycket effektivare så man behöver gå ner i storlek för att inte få för mycket lyft och att de ska kännas för långsamma. Runt 700cm2 är då en bra allround storlek för en medelgod 80kg vingare. Stallfarten är dessutom låg och glidet är bra, alltså man har mycket tid på sig i manövrar och den stallar inte så lätt så länge framvingen är under vatten. Men klarade breach relativt bra likt Armstrong HA serie så det går att svänga så ca 10cm av vingspetsen sticker upp utan att det märks. Om något mer än så märker man av det lite genom ökat motstånd och om man breachar halva vingen eller mer slår brädan i men kraschar inte utan studsade oftast upp igen relativt kontrollerat. Något som va påtagligt va vridstyvheten vilken verkligen gjorde skillnad. Jag tycker den bidrog till ökad kontroll och en lite mer direkt känsla.
Att hoppa funkade bra också även om man då tydligt märker av alu mastens högre vikt. Så länge foilen är under vatten märker man inte av en högre vikt men aluminium har givetvis inte samma krispiga känsla och låga motstånd som t ex en kolfibermast. Men detta är generellt och gäller nog de flesta märken.
Sammanfattning:
Starboard har med denna foil tagit ett rejält kliv framåt och ligger nu i nivå med ledande tillverkare som t ex Armstrong. En bra foil helt enkelt och om man som mig kommer från Armstrong så är det plug and play och bara ut och leka. Trots alu mast står sig den bra mot Armstrongs motsvarande setup. Storleken 710 fram och 180 bak funkar bra som en ”one-foil-quiver” för mina 78kg (torrvikt) då den har ett brett register.
Ses på vattnet!
Stefan Haberl