Sailloft Traction är ett extremt lättplanande segel. Planar lika tidigt som 1-1,5 kvm större segel av andra modeller. Nytt är något modifierad buk för ännu lite lättare känsla i handen. Seglet är tillverkad i nyare version av X-ply vilket ger 0,4 kg lättare segel än tidigare modeller och dessutom ännu hållbarare om nu det är möjligt. Finnt i blå och orange, har du färgönskemål så maila oss på info@surfspot.se.
Extremt tidig planing med 2 mini cams. Designat för bästa möjliga fart i minsta möjliga vind. Mycket kraftig profil där 2 mini cambers håller profilen även i svag vind. Mycket planings/glid-starkt freeracesegle utan kompromisser. Detta segel har fått mycket fin kritik i flera tester och magasin, bland annat tyska "surf".
STORLEK (M²) | LUFF (CM) | BOM (CM) | MAST (CM) | STYVHET (IMCS) | CURVE (IMCS) | LATTOR | CAMBERS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
7,5 | 495 | 208 | 460/490* | 25/29 | CC | 6 | 2 |
8,0 | 501 | 218 | 490 | 29 | CC | 6 | 2 |
8,5 | 510 | 226 | 490 | 29 | CC | 6 | 2 |
9,0 | 519 | 234 | 490 | 29 | CC | 6 | 2 |
9,5 | 523 | 243 | 490 | 29 | CC | 6 | 2 |
Seglet passar bäst för: Freerace och lättvindsförhållanden.
Test i tyska Surf (fritt översatt)
Traction 7,5
Bom 213, Luff 494, Camber: 2, Pris: 529 Euro
Mast. Fiberspar 4800, 460cm 75% carbon
På land: Saillofts filosofi är "massor av förstärkningar för evigt liv". Kan de då med Traction bygga ett segel som fungerar med minimalt med vindenergi? Seglet gör subjektivt ett luftigt intryck med mycket monofilm och med endast mindre förstärkingar i akterliket. Mastfickan är rätt smal och samlar därför upp mindre vatten. Masten måste därför träs på med rätt mycket kraft. Bommen känns kortare än på andra segel. Profilen på seglet är i nivå med rena racesegel, dock är profilen lagd med hänsyn till glid/planingsegenskaper.
På vattnet: Sailloft Traction ligger emellan extrema Severne Glide och de klassiska freerace seglen. Den har mer kraft än de mer traditionella seglen men endå med den bekanta segelkänslan (severnen har mer annorlunda känsla).
Seglare som är vana vid klassiska 2 cambers segel utsätter sig därför inte för risker med detta segel. Trots kraftig profil i seglet känns det lätt och manövervänligt. Cambern roterar lätt och helt till endpositionen vid varje slag. Seglet går även förvånandsvärt lätt att pumpa igång trots profilen men det är normalt inte nödvändigt då seglet är så pass kraftfullt så man kan köra "Auto-stilen". Seglet ger även tyngre seglare större säkerhet att komma upp och behålla planing i lättvindsförhållanden. Seglet kan trimmas till god tryckstabilitet för hårdare vindar. Seglet är sammanfattningsvis snabbare än mer klassiskt designade segel i lättare vindar och är i starkare vindar snabbare än vissa andra freeracesegel som exempelvis Severne Glide.